CRESTA DEL MERCADAL INFERIOR: CLÀSSICA BERGADANA

La cresta del Mercadal constitueix una escalada d'escola del Berguedà que en començar tothom fa. Només són dos llargs i quan arribes dalt tens la sensació que ja estàs calent per continuar amunt però l'agulla ja s'ha acabat. Home, si vols pots anar a fer Mercadal Superior però això ja té  més nivell.
Els dos llargs estan separats per trams que vas caminant i estrictament parlant fas quatre llarguets.
Feia molt temps que la tenia entre cella i cella. No em va desagradar però me l'esperava més gran. Atenció cal escalar dolçament doncs hi ha pedres que volen marxar de la paret. Cal anar amb cura. La mateixa corda va tirant pedres...
Ens situem en la base de l'agulla i veiem que hi ha una recula de vies d'esportiva que tirem amunt.
1a tirada (IV - III - 30 metres - 8 parabolts): En lloc de pujar per l'extrem de més a l'esquerra (III) ho fem per la primera via d'esportiva (IV). A la tercera xapa ens posem a la cresta estrictament parlant (veig que el col·leccionista de vies ha fet exactament el mateix). Pugem per la cresta vigilant amb la roca encara que com hi ha passat molta gent també ha de ser mala sort...
Fem la reunió en un arbre.
2a tirada (II - 25 metres - net): Més que una tirada és un canvi de reunió doncs hem anat caminant encara que té pati.
3a tirada (IV - IV+ IV - 35 metres - 5 parabolts): Sortim per l'esquerra i grimpem un tram fi perquè la roca no és del tot de fiar. Cal triar-les millors de les moltes preses que hi ha. Tampoc tens la inseguretat total sinó que cal anar amb compte (IV).
Arribem a un tram on hi ha dos blocs que surten de la paret i sembla que serà el pas clau doncs són molt verticals. Doncs no, el pas clau és el que està damunt on cal anar amb cura (IV). Aquí apareix per la dreta una placa molt interessant però la via puja per l'aresta més fàcil i trencada (IV).
Muntem la reunió en la instal·lació d'una via que puja per la dreta.
4a tirada (II - 40 metres - un parabolt i un merlet): Anem bona estona caminant per la cresta, tram aeri. Trobem una reunió d'una altra via i aprofitem per xapar. Més endavant hi ha un merlet que ens clama que el llacem encara que ja les dificultats han minvat. Arribem al cim.
Descens;
Caminem uns 10 metres seguint la carena i arribem al rapel que està muntat sobre un pont de roca i un munt de cordinos. El rapel estrictament té uns 15 metres però val la pena tirar tota la llargada de la corda per una aresteta. Baixem caminant a un coll que hi ha sota de l'agulla.
Baixem caminant per un sender que passa pel vessant sud de l'agulla. Passem per davant de l'inici i arribem a l'aparcament (15 min.).
De Bergà agafem la carretera que puja al Santuari de Queralt i a Espinalbet i en el km 1,5 km trobem un aparcament a l'esquerra. A l'altre costat ja tenim l'agulla de Mercadal Inferior. La superior està al darrera i encara no la veiem.
Anem a buscar un barranc on hi ha un corriol que el segueix fins que l'abandona i s'encara decididament vers la cresta. La via comença a l'extrem occidental de l'aresta. Molt evident. (10 min.).
Valoració.Escalada climbing lovers.
Dificultat: IV
Desnivell: 65 metres d'escalada + 65 metres de grimpada
Temps d'aproximació:10 minuts,
Temps de descens:15 minuts.
Grau d'exposició: Baix, encara que cal tenir present que la roca no és gaire bona.
Material: 8 cintes i reunions.
Roca:Calcaria. No sempre lo bona que voldríem però no s'arriba a passar por.